رشد موها به طور میانگین روزانه ۰٫۲ الی ۰٫۵ میلیمتر، ماهانه ۱ الی ۱٫۵ سانتیمتر و سالانه ۱۲ الی ۱۵ سانتیمتر است. موها سریع ترین رشد را نسبت به بافت های دیگر بدن دارند اما گاهی اوقات رشد آن ها با مشکل مواجه می شود.

در ادامه روش هایی آورده است که به رشد و تقویت موها کمک می کند و با امتحان کردنشان تغییرات را در موهای خود می بینید.

موها را با قیچی آشنا کنید

اگر دوست دارید موهای بلندی داشته باشید از قیچی نباید بترسید. هر چند وقت یکبار به طور منظم موها را قیچی کنید تا هم از موخوره ها و قسمت های خشک و آسیب دیده مو راحت می شوید و هم موها بیشتر رشد می کنند.

هرگز نرم کننده را فراموش نکنید

این تصور غلط که نرم کننده فقط برای موهای خاصی است و استفاده دائم آن به موها آسیب می زند را فراموش کنید. اگر می خواهید موهای سالمی داشته باشید بعد از هر شستشو به موها نرم کننده بزنید . نرم کننده از شکسته شدن موها هنگام خشک کردن با حوله جلوگیر می کند.

از مواد مفید کمک بگیرید

استفاده از برخی مواد طبیعی برای موها بسیار مفید است. به عنوان مثال آب پیاز و سیر، سرکه سیب، شیر نارگیل و… این مواد نه تنها به رشد مو بلکه به سلامت مو و کف سر نیز کمک می کند.

استفاده هفتگی از روغن و ماسک

برای تقویت رشد موها ماسک ها و روغن ها باید دائما به صورت هفتگی مصرف شود. فراموش نکنید که روغن را باید به موهای مرطوب بزنید. برای درست کردن ماسک مو هم می توانید موادی مثل عسل، لیمو، آووکادو، روغن زیتون، و روغن پیاز را با هم ترکیب کنید و به موها بزنید.

روبالشی ساتن استفاده کنید

ساده ترین کاری که می توانید برای رشد موها انجام دهید این است که از روبالشی های ساتن استفاده کنید. پارچه های ساتن باعث اصطکاک در موها نمی شوند و موها کمتر آسیب می بیند.

روش صحیح خشک کردن موها

هر چقدر حوله شما نرم و لطیف باشد باز هم پیچیدن موها با حوله کار اشتباهی است چون باعث ژولیدگی موها می شود. اگر می خواهید موها رشد بیشتری داشته باشند آن ها را هرگز با سشوار یا اتو خشک نکنید. تمام این ابزارهای گرمایشی به مو آسیب می رسانند. تنها در صورتی می توانید از سشوار استفاده کنید که ۶۰ درصد موها خشک شده باشد. قبل از آن باید از اسپری محافظ مو استفاده کنید.

به موها اجازه تنفس بدهید

مشغله های کاری و بیرون ماندن از محیط خانه باعث می شود موها را دائم ببندیم و این کار باعث شکنندگی و آسیب به موها می شود. اگر می خواهید موهای بلندی داشته باشید آن ها را محکم نبندید. به علاوه موها در معرض عفونت های میکروبی قرار می گیرند و رشد آن ها ضعیف می شود. بنابراین بهتر است گاهی اوقات آنتی باکتریال استفاده کنید و زیر آفتاب موها را حتما با کلاه یا شال بپوشانید.

ارزش برنامه غذایی

خوردن بعضی غذاها به رشد مو کمک می کند. به عنوان مثال غذاهایی که منبع بیوتین یا ویتامین H هستند مثل سوخت برای بدن عمل می کنند. این مواد به متابولیسم چربی ها، کربوهیدرات ها و آمینواسیدها کمک می کنند و سطح پروتئین بدن را افزایش می دهند. غذاهایی که منبع بیوتین هستند شامل: شیر، پنیر، تخم مرغ، انواع آجیل، ساردین، سالمون، گل کلم و آووکادو.

موها را زیاد نشوئید

درست است که موهای تمیز رشد سریع تری دارند اما زیاد شستن آن نیز مضر است و روغن طبیعی موها را از بین می برد و باعث خشک شدن موها می شود. باید هنگام شستشو موها را به آرامی و ملایمت بشوئید و بعد از شانه بزنید.

ترکیب آب پیاز و روغن نارگیل

آب پیاز به رشد موها کمک می کند و فولیکول های مو را تغذیه می کند. وقتی آب پیاز را با روغن نارگیل ترکیب کنید تاثیر آن دو برابر می شود. روغن نارگیل سرشار از ویتامین E و لائوریک اسید است و به جای آن می توانید از روغن زیتون استفاده کنید.

صبور باشید

موها یک شبه رشد نمی کنند و برای رشد آن ها باید تمام مراحل بالا را طی کنید و صبور باشید.