پیلاتس ورزشی است با شدت پایین که برای حجم دادن به عضلات، تقویت عضلات ضعیف و بهتر شدن فرم بدن است.

تمرین پیلاتس هم برای سلامت مفید است و هم کمک می کند در وزن سالمی بمانید.

اما پیلاتس به اندازه ورزش های هوازی مثل دویدن یا شنا کردن در کاهش وزن موثر نیست به خاطر این که در کلاس های پیلاتس کالری کمتری نسبت به ورزش های هوازی می سوزانید.

اما اگر از کلاس ها ی پیلاتس لذت می برید به برنامه های روزانه ورزشی استقامت به خرج می دهید، مرتب در کلاس ها شرکت می کنید و سبک زندگی سالمی را ادامه می دهید.

اگر هدف تان کاهش وزن است سعی کنید پیلاتس را با یک برنامه غذایی سالم و ورزش های دیگر ترکیب کنید. ورزش پیلاتس را به صورت متناوب با ورزش های قدرتی و ورزش های هوازی مثل شنا، دو، پیاده روی یا دوچرخه سواری انجام دهید.

ادامه مطلب را بخوانید تا درباره فواید پیلاتس و نقش آن در کاهش وزن بیشتر بدانید.

تخقیقات چه گفته اند؟

تحقیقاتی که برای کاهش وزن روی ورزش پیلاتس شده است کمی پیچیده است.

در یکی از تحقیقات که در سال ۲۰۱۷ روی ۳۷ خانم ۳۰ تا ۵۰ ساله دارای اضافه وزن انجام شد ورزش پیلاتس به مدت ۸ هفته نتایج زیر را در بر داشت:

کاهش وزن

کاهش شاخص توده بدن

فرم دادن به کمر

کاهش دور باسن و کمر

هیچ تفاوتی در توده بدون چربی بدن (وزن چربی بدن منهای وزن کل بدن) ایجاد نکرد.

این آمار با گروهی که در طول این دوره زمانی هیچ ورزشی نکرده بودند مقایسه شده است.

یکی دیگر از تحقیقات که در سال ۲۰۱۵ انجام شده است

در یکی دیگر از تحقیقات که در سال ۲۰۱۵ روی زنان بین ۵۹ تا ۶۶ سال انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که ۱۲ هفته ورزش پیلاتس هیچ تغییری در ساختار بدنی آن ها ایجاد نکرد اما قدرت بدن آن ها هم در قسمت بالاتنه و هم در قسمت پایین تنه افزایش یافت. علت تغییر نکردن ساختار بدنی آن ها این بود که مراقب برنامه غذایی خود نبودند.

اما تحقیقات معتبری که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که برای درمان دردهای مزمن کمر و دیگر آسیب های بدن موثر است اما نیاز به تحقیق فراوان دارد.

اگر قسمتی از بدن تان آسیب دیده و دردناک است هرگز بدون اجازه پزشک ورزش پیلاتس را انجام ندهید.

پیلاتس چقدر کالری می سوزاند؟

سوزاندن مقدار کالری در پیلاتس (پیلاتس مت یا زمینی و پیلاتس ریفورمر) بستگی به وزن فعلی و سطح سخت بودن کلاستان دارد.

شخصی که ۶۸ کیلوگرم وزن دارد ۵۰ دقیقه کلاس پیلاتس مت یا زمینی در سطح ابتدایی به طور میانگین ۱۷۵ کالری می سوزاند و ۵۰ دقیقه کلاس پیشرفته ۲۵۴ کالری می سوزاند.

در تمام کلاس های پیلاتس زمانی که ضربان قلب بالا برود کالری بیشتری می سوزانید.

کالری ها چقدر در کاهش وزن تاثیر می گذارند

برای کم کردن ۴۵۰ گرم وزن باید ۳۵۰۰ کالری بسوزانید.

اگر هدفتان کاهش وزن است علاوه بر پیلاتس ورزش های هوازی مثل پیاده روی، دو و دوچزخه سواری هم تمرین کنید. به علاوه باید با پروتئین خالص، غلات کامل، میوه ها و سبزیجات یک برنامه غذایی سالم داشته باشید.

ورزش پیلاتس را چقدر باید انجام داد؟

اگر به تازگی ورزش پیلاتس را شروع کرده اید هفته ای ۲ الی ۳ مرتبه تمرین کنید تا فواید آن را تجربه کنید.

به علاوه می توانید کلاس های پیشرفته تر پیلاتس ریفورمر و کلاس های ترکیبی مثل پیلوکسینگ (پیلاتس و بوکس) و یوگالتس (یوگا و پیلاتس) را هم امتحان کنید. در این کلاس ها بیشتر از کلاس های پیلاتس زمینی وزن کم خواهید کرد.

اگر می خواهید وزن کم کنید برای رسیدن به نتایج بهتر چند بار در هفته در این کلاس های ترکیبی شرکت کنید به علاوه می توانید به طور متناوب (یک روز در میان) با ورزش های قدرتی و هوازی نیز تمرین کنید. ترکیب پیلاتس با ورزش های قدرتی و هوازی به اضافه برنامه غذایی سالم روش موثری است برای فرم دادن به عضلات و رسیدن به اهداف کاهش وزن.

تاثیر پیلاتس چیست؟

پیلاتس به بهتر شدن فرم بدن، حجم گرفتن عضلات و فرم گرفتن عضلات هسته منجر می شود. در نتیجه تصور می کنید که وزن کم کرده اید زیرا هنگامی که عضلات فرم می گیرند لاغر به نظر می رسید حتی اگر وزن کم نکرده باشید.

نکاتی برای کاهش وزن

ورزش برای کاهش وزن بسیار مهم است اما برنامه غذایی سالم نیز به همان اندازه اهمیت دارد.

غذاها و میان وعده های سالم مثل میوه و سبزیجات، پروتئین خالص و غلات کامل بخورید.

اگر می خواهید یک برنامه غذایی سالم داشته باشید حتما با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید و هرگز روزانه کمتر از ۱۲۰۰ کالری مصرف نکنید.

نتیجه گیری

پیلاتس ورزشی است با شدت پایین که برای حجم دادن به عضلات، تقویت عضلات هسته و بهتر شدن فرم بدن کمک می کند. به علاوه با تقویت قسمت های آسیب دیده بدن درد را از بین می برد.

اگر می خواهید وزن کم کنید پیلاتس را وارد برنامه سلامتی خود کنید. پیلاتس تمرین کنید و در کنار آن سبک زندگی و برنامه غذایی سالم داشته باشید.

قبل از شروع هر تمرینی ابتدا با پزشک مشورت کنید.