با خارشی سریع و کوتاه آغاز می شود. سپس خارشی دیگر. خیلی زود، شما نمی توانید خاراندن پوست سر خود را متوقف کنید. اما چرا پوست سر تا این حد دچار خارش شده است؟

"پریونشن"، دلایل مختلفی می توانند در پس خارش پوست سر قرار داشته باشند که درمان بسیاری از آنها ساده است. خارش پوست سر یکی از دلایل شایع مراجعه افراد به متخصص پوست و مو محسوب می شود. در ادامه با برخی از دلایل شایع خارش پوست سر بیشتر آشنا می شویم.

شوره سر

اگر با پوسته هایی سفید روی شانه های خود مواجه هستید، ممکن است به شوره سر مبتلا باشید. شوره سر یکی از شایع‌ترین دلایل خارش پوست سر است. این شرایط به همراه پوسته های مزاحم خود به نام درماتیت سبورئیک نیز شناخته می شوند.

نظریه های مختلفی درباره دلیل شکل گیری شوره سر وجود دارند. ژنیتیک می تواند موثر باشد. ممکن است یک عنصر قارچی یا مخمری محرک سیستم ایمنی بدن بوده و موجب شوره سر شود. تغییر در شرایط آب و هوایی نیز می تواند در بروز شوره سر موثر باشد.

چگونه خارش را متوقف کنیم؟

شوره سر یک شرایط مزمن پوستی است که می تواند گاهی اوقات شعله‌ور شود. هدف درمان شوره سر یافتن رژیم محافظت و نگهداری مناسب است که تکرر شعله‌ور شدن و شدت علائم را به حداقل می رساند. از آنجایی که بدن به درمان های مختلف عادت می کند، استفاده چرخشی از شامپوهای تجویز شده و بدون نسخه و استفاده شامپوهای مبتنی بر روغن درخت چای که می تواند قرمزی و التهاب را کاهش دهد برای فریب پوست سر توصیه شده است.

سوریازیس

پلاک قرمز رنگ و ضخیم سوریازیس ممکن است دلیل خارش توقف ناپذیر پوست سر شما را توضیح دهد. سوریازیس یک بیماری التهابی مزمن است که به واسطه فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی شکل می گیرد و حاصل آن وصله های پوستی سخت، دردناک، قرمز و پوسته پوسته است. سوریازیس می تواند هر قسمت از بدن انسان، از جمله پوست سر را تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه خارش را متوقف کنیم؟

هرچه بیشتر ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته توسط سوریازیس را مالش داده یا بخارانید، احتمالا پوسته های بیشتری را پخش خواهید کرد. از این رو، تلاش کنید آن را لمس نکنید. همانند شوره سر، درمانی جادویی برای سوریازیس وجود ندارد. شما می توانید با استفاده از داروهای موضعی یا نمونه های تهاجمی‌تر آن را کنترل کنید تا از شعله‌ور شدن بیماری پیشگیری شود، اما درمان قطعی برای سوریازیس وجود ندارد.

برای کنترل شرایط می توانید از شامپوهای مبتنی بر اسید سالیسیلیک و قطران زغال سنگ استفاده کنید که می تواند به از بین بردن مقداری از پوست انباشته شده کمک کند و همچنین می توانید از فوم ها یا مایعات تجویزی مبتنی بر کورتیزون استفاده کنید. در موارد شدید، روش های درمانی با کمک لیزر اگزایمر می تواند مفید باشد.

شپش

اگر با خارش شدید پوست سر مواجه هستید و دارای فرزند کوچک هستید، ممکن است به شپش سر گرفتار شده باشید. این جانواران کوچک (و تخم هایشان) به ریشه ساقه مو متصل شده و در صورت استفاده مشترک از کلاه یا شانه می توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. شپش ها بیشتر در پشت گوش ها و پشت سر یافت می شود.

چگونه خارش را متوقف کنیم؟

در نخستین گام باید تمام شپش ها و تخم های آنها را از پوست سر خود پاکسازی کنید. این روندی زمانبر و خسته کننده است، اما اگر این کار را انجام ندهید امکان بازگشت شپش ها وجود دارد. شامپوهای بدون نسخه حاوی پرمترین به طور معمول گزینه موثرتری نسبت به درمان های طبیعی‌تر هستند.

فولیکولیت

خارش پوست سر که با جوش های قرمز همراهی می شود، نشانه ای آشکار از ابتلا به فولیکولیت است. باکتری ها یا قارچ های روی پوست می توانند موجب این شرایط مزمن شوند. جوش ها ممکن است حاوی چرک بوده و دردناک و خارش‌دار باشند.

چگونه خارش را متوقف کنیم؟

از آنجایی که فولیکولیت بهترین واکنش را به درمان های تجویزی نشان می دهد با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید. مجموعه ای شامل داروهای ضد التهاب، داروهای ضد باکتری، و شامپوهای دارویی ممکن است برای درمان فولیکولیت ارائه شود.

آلرژی به رنگ مو

آیا به تازگی موی خود را رنگ کرده اید؟ خارش پوست سر شما ممکن است به واسطه یک واکنش آلرژیک شکل گرفته باشد، حتی اگر پیش‌تر نیز از رنگ مو استفاده کرده باشید. این شرایط می تواند با یک واکنش جزئی و خارش اندک آغاز شود و مساله ای نگران کننده به نظر نرسد. اما در استفاده های بعدی ممکن است قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش را تجربه کنید. آلرژی به رنگ مو می تواند موجب تورم و التهاب پوست سر شود و برخی افراد ممکن است واکنش آنافیلاکسی را نیز تجربه کنند. شایع‌ترین آلرژن (ماده حساسیت‌زا) پارافنیلن دیامین (PPD) است که در رنگ های قهوه ای و سیاه استفاده می شود. همچنین، این ماده ممکن است در حنا نیز وجود داشته باشد.

چگونه خارش را متوقف کنیم؟

برای توقف این نوع خارش باید استفاده از محصول را متوقف کنید. اگر همچنان قصد دارید موی خود را رنگ کنید، از نمونه های فاقد پارافنیلن دیامین استفاده کنید. اگرچه دوام این محصولات نسبت به رنگ موهای عادی کمتر است، اما از واکنش های آلرژیک در آینده پیشگیری می شود. همچنین، شما می توانید بخش کوچکی از موی خود را با محصولی جدید رنگ کرده و واکنش پوست سر خود به آن را بررسی کنید. به راش های پوستی، خارش یا تورم توجه داشته باشید.

اگزما

اگزما می تواند روی پوست سر انسان نیز شکل بگیرد. اگزما که به نام درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود یک بیماری التهابی پوست است که به واسطه طغیان سیستم ایمنی بدن انسان شکل می گیرد. اگزما به شکل گیری وصله های پوستی خشک، پوسته پوسته و ملتهب منجر می شود که گاهی اوقات با احساس سوزش نیز همراه است.

چگونه خارش را متوقف کنیم؟

اگرچه درمانی برای اگزما وجود ندارد، اما گزینه هایی مانند استروئیدهای موضعی و شامپوهای استروئیدی می توانند شدت علائم و تکرر وقوع بیماری را کاهش دهند. با یک متخصص پوست و مو برای انتخاب بهترین روش درمان صحبت کنید.

لیکن پلانوپیلاریس

خارش پوست سر گاهی اوقات به واسطه یک بیماری التهابی به نام لیکن پلانوپیلاریس شکل می گیرد که ریزش موی تکه تکه را در پی دارد. از دیگر علائم می توان به درد و قرمزی اشاره کرد، اما این یک بیماری نادر است.

چگونه خارش را متوقف کنیم؟

متاسفانه، محصولات بدون نسخه خوبی که به بهبود خارش مرتبط با این شرایط کمک می کنند، وجود ندارند. برای تشخیص دقیق به یک متخصص پوست و مو مراجعه کرده تا داروهای لازم برای کمک به توقف فرآیند التهابی تجویز شوند.

نورودرماتیت

در برخی موارد پزشک نمی تواند دلیل خارش پوست سر شما را شناسایی و توضیح دهد که این شرایط می تواند به واسطه نورودرماتیت شکل گرفته باشد. هر فولیکول مو به یک دسته عصبی متصل شده است. گاهی اوقات اعصاب بیش از حد تحریک می شوند که موجب احساس خارش می شود.

چگونه خارش را متوقف کنیم؟  

از آنجایی که دلیلی مشخص برای این شرایط وجود ندارد با پزشک خود صحبت کنید. شامپوهای استروئیدی تجویزی می توانند به تسکین خارش کمک کنند و از گزینه های دیگر می توان به مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) اشاره کرد.

ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای (آلوپسی آره‌آتا) شرایطی است که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند که ریزش مو در اشکال گرد را موجب می شود. فعال شدن این بیماری می تواند با خارش بسیار زیاد پوست سر همراه باشد.

چگونه خارش را متوقف کنیم؟  

اگر با خارش پوست سر به همراه ریزش مو مواجه هستید، به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک می تواند شرایط را ارزیابی کرده و بهترین گزینه های درمانی مانند استروئیدهای موضعی یا تزریق مستقیم استروئید به پوست سر را ارائه کند.

تعریق

تعریق می تواند موجب خارش پوست سر شود. افزون بر این، تعریق می تواند چربی پوست سر را افزایش دهد و مکانی خوب برای رشد مخمر و قارچ شکل بگیرد.

چگونه خارش را متوقف کنیم

ساده است، موی خود را به طور منظم بشویید.